Czy rodzina jest skazana na dysfunkcję? Eksperci podczas dyskusji z cyklu ,,Pro tempore. Dialog nauk” analizowali przyczyny problemów rodzinnych oraz sposoby wspierania osób dorastających w trudnych warunkach.

Już po raz drugi debata naukowa w ramach cyklu spotkań „Pro tempore. Dialog nauk” toczyła się w murach Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. W imieniu Rektora uczelni dr hab. Barbary Marcinkowskiej przybyłych gości witała pani prorektor dr hab. Danuta Uryga, a Akademię Katolicką reprezentował jej rektor ks. prof. Krzysztof Pawlina.
Tym razem uczestnicy panelu skupili się na zagadnieniu, które – jak wynikło z późniejszej dyskusji – jest wspólnym obszarem zainteresowań dla przedstawicieli obu uczelni: „Dorosłe dzieci z dysfunkcyjnych rodzin – smutna rzeczywistość czy nowy syndrom?”. Podczas debaty padły ważne pytania, m.in: Czy istnieją rodziny niedysfunkcyjne? Jak diagnozować syndromy i traumy? Na czym polega zjawisko „dorosłych dzieci”?
Dyskusję moderował o. dr Janusz Pyda OP z Instytutu Tomistycznego, wykładowca AKW.
ZOBACZ >>> Filip Gurłacz do żony: kocham Cię jak szalony i chcę się z Tobą zestarzeć
Rola rodziców
W podstawową terminologię na temat dysfunkcyjności rodzin i definicji syndromu wprowadził słuchaczy dr hab. Błażej Kmieciak, profesor tutejszej uczelni. Pani dr Lidia Zabłocka-Żytka, również reprezentująca APS, wyjaśniała, jaka jest rola rodziców, gdy rodzina odkrywa problemy dysfunkcyjne w strefach, które jeszcze nie zaliczają się do stref patologicznych. Jak udźwignąć ciężar wychowania i dorastania? Kto, oprócz członków rodziny, może wspomóc ją w walce z kryzysami?
Przeczytaj również
Natomiast p. Maria Turek, psychoterapeutka, zastanawiała się we w słowie wstępnym, czy rodzina musi być dysfunkcyjna już na zawsze? Jakie są możliwości pokonania negatywnych doświadczeń? Na czym polega proces adaptacji i dlaczego sprawdza się on w dzieciństwie, a niekoniecznie w dorosłym życiu?
SPRAWDŹ>>> Powstaje sanktuarium bł. Carlo Acutisa! To pierwsze takie miejsce na świecie
Dysfunkcyjność i jej definicje
Dalsza dyskusja potoczyła się wokół tematu dysfunkcyjności i jego niejednorodnej czasami definicji. Czy istnieją rodziny niedysfunkcyjne, idealne? Czy każdy człowiek posiada silne, negatywne doświadczenia dzieciństwa? Jakie są etapy rozwojowe rodziny?
Również ze strony przybyłych gości, wykładowców i studentów APS, padło wiele pytań. Jak diagnozować syndromy i traumy? Czy współczesna szkoła jest przygotowana dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Jaka rolę w terapii pełni przebaczenie i pojednanie? Kto byłby wstanie wychwycić na wczesnych etapach dysfunkcyjność rodziny? Na czym polega zjawisko „dorosłych dzieci”?
GALERIA ZDJĘĆ ZE SPOTKANIA >>>
Spotkanie zorganizowane zostało przez Akademię Katolicką w Warszawie wraz z Komitetem Nauk Teologicznych PAN we współpracy z Akademią Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Zachęcamy do wysłuchania całej dyskusji na kanale YouTube:
Dalsza część artykułu poniżej.
Nauka poprzez dialog
„Pro tempore. Dialog nauk” to cykl debat interdyscyplinarnych, zapoczątkowany przed czterema laty. W ten sposób Komitet Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Nauk wraz z Akademią Katolicką w Warszawie inicjuje rozmowy na tematy ważne na dziś i na jutro.
Zamysłem organizatorów popularyzacja nauki, poprzez łączenie jej z praktyką. Projekt jest dofinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki”.
materiały prasowe/Stacja7