Deus Meus na Wielki Post: Bóg tak ukochał świat

"Bóg tak ukochał świat" - to już piąta pieśń Deus Meus w tym Wielkim Poście, która ma nam pomóc w przeżyciu tego czasu i jednocześnie wesprzeć powstające na Litwie dziecięce hospicjum prowadzone przez polskie siostry Jezusa Miłosiernego.

Redakcja portalu
Redakcja portalu
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

Deus Meus na Wielki Post: Bóg tak ukochał świat
"Bóg tak ukochał świat" - to już piąta pieśń Deus Meus w tym Wielkim Poście, która ma nam pomóc w przeżyciu tego czasu i jednocześnie wesprzeć powstające na Litwie dziecięce hospicjum prowadzone przez polskie siostry Jezusa Miłosiernego.

We wprowadzeniu w dzisiejszy utwór czytamy: “Czy Bóg inwestując w nas zostawił sobie jakieś oszczędności? Jakąś rezerwę na wypadek, gdybyśmy jednak Go nie chcieli? Czy klęska odrzucenia może być niewysychającym źródłem miłości? Piąta pieśń z cyklu “Deus Meus na pustyni – pieśni cierpiącej miłości” to z jednej strony opowieść o ostatecznej decyzji Boga w stosunku do nas, ale także zbiór miłosnych wyznań, które można śpiewać zarówno nocą w ciemny sufit, ale także leżąc na łące i patrząc w niebo. Spróbuj.”

Gramy dla Przyjaciół i Domowników pierwszego hospicjum dla dzieci na Litwie. Zatrzymaj się. Słuchaj, patrz, daj się kochać. Więcej dobra na www.mostdonieba.pl

 

https://www.youtube.com/watch?v=9X1Xm_aH0As

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



Redakcja portalu

Redakcja portalu

Zobacz inne artykuły tego autora >
Redakcja portalu
Redakcja portalu
zobacz artykuly tego autora >

O czym mówi pierwsza część Gorzkich żali?

Szerzej na dramat Męki pozwalają nam spojrzeć i go przeżywać Gorzkie Żale. W ich pierwszej części pochylamy się nad wydarzeniami, które poprzedzały wyrok u Piłata.

o. Kamil Paczkowski OFM
o. Kamil
Paczkowski OFM
zobacz artykuly tego autora >

Polub nas na Facebooku!

O czym mówi pierwsza część Gorzkich żali?
Szerzej na dramat Męki pozwalają nam spojrzeć i go przeżywać Gorzkie Żale. W ich pierwszej części pochylamy się nad wydarzeniami, które poprzedzały wyrok u Piłata.

Czwarta już niedziela Wielkiego Postu. Niedziela Laetare – czyli radości, wesela – bo to już półmetek naszych zmagań za nami. Radości z nawrócenia, pojednania, postępu na drodze do świętości. Właśnie… radość z pojednania. A ono przecież dokonuje się w Sakramencie Pokuty. Dlatego tak ważne jest, by nie odkładać tego cudownego spotkania z Bożym Miłosierdziem na koniec Wielkiego Postu, lecz skorzystać z tego daru już na jego początku lub w trakcie.

W drodze nawracania się pomaga człowiekowi rozmyślanie nad męką i cierpieniem Chrystusa, bo pozwala uprzytomnić sobie, za jaką cenę zostaliśmy odkupieni. Krocząc Drogą krzyżową dotykamy ostatniego etapu ziemskiej wędrówki Pana, od sądu przed Piłatem aż do złożenia do grobu. Szerzej na dramat Męki pozwalają nam spojrzeć i go przeżywać Gorzkie Żale. W ich pierwszej części pochylamy się nad wydarzeniami, które poprzedzały wyrok u Piłata.

W pierwszej części będziemy rozważali, co Pan Jezus wycierpiał od modlitwy w Ogrójcu aż do niesłusznego przed sądem oskarżenia – słyszymy zapowiedź w I i IV Niedzielę Wielkiego Postu.

Św. Jan w swoim opisie Męki podaje, że Jezus wyszedł z uczniami swymi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On i Jego uczniowie. Św. Mateusz dodaje, że Jezus tam się modlił, zaczął odczuwać smutek i trwogę. Św. Marek zaznacza, iż Jezus począł drżeć, a św. Łukasz podkreśla intensywność Jezusowej modlitwy, która powodowała, że Jego pot był jak gęste krople krwi, sączące się na ziemię. Śpiewamy o tym w pierwszej zwrotce Hymnu Pierwszej części Gorzkich Żali.

To w Ogrodzie Oliwnym odnajdują Jezusa straże świątynne, na których czele stał Judasz. On to pocałunkiem, chyba najbardziej intymnym gestem miłości i przyjaźni, dokonuje zdrady Mistrza wskazując go oprawcom, którzy aresztują Jezusa. Tłum jest bezlitosny wobec Pojmanego: uderza, popycha, ciągnie za włosy. Żołnierz uderza w Twarz. A Jezus – Król z wysokości znosi to w cierpliwości. Hymn kończy się wezwaniem do żalu za grzechy, które są powodem cierpień Jezusa.

W litanijnym Lamencie duszy nad cierpiącym Jezusem wzywany i uwielbiamy Mistrza, który jest: Cichym Barankiem, Poszukiwanym, Zaprzedanym, Nękanym, Zalanym potem, Wydanym, Związanym i Znieważanym, Targanym za włosy, Spoliczkowanym, Fałszywie oskarżonym.

Ewangeliści nie przekazują nam wiadomości o tym, gdzie w czasie Jezusowej modlitwy w Ogrójcu i aresztowania znajdowała się Maryja. Dusza wierzącego jednak rozmawia w nabożeństwie z bolejącą Matką, która widzi Syna cierpiącego, w trwodze konania, zlanego krwawym potu potokiem.

 


Czytaj także:

  • Po co nam „Gorzkie żale”? Skąd wzięło się nabożeństwo Gorzkich żali? Dlaczego składa się z kilku części? Jakie mają one znaczenie?
  • Wielkopostna Pobudka Każdą z części nabożeństwa Gorzkich Żali rozpoczyna pieśń nazywana “Pobudką” lub “Zachętą”. Do czego ma zachęcić nas ta wyjątkowa pieśń?

 

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


 

 



o. Kamil Paczkowski OFM

o. Kamil Paczkowski OFM

Franciszkanin, obronił doktorat z Liturgiki na Papieskim Instytucie Liturgicznym św. Anzelma w Rzymie. Obecnie Kustosz Archidiecezjalnego Sanktuarium Męki Pańskiej w Kalwarii Pakoskiej, proboszcz parafii św. Bonawentury w Pakości, wykładowca liturgiki. Interesuje się fenomenem kalwaryjskim w Polsce i na świecie.

Zobacz inne artykuły tego autora >
o. Kamil Paczkowski OFM
o. Kamil
Paczkowski OFM
zobacz artykuly tego autora >