Nasze projekty

Bp Mendyk wygrywa kolejny proces. Tym razem z „Gazetą Wyborczą”

Bp Marek Mendyk wytoczył procesy o naruszenie dóbr osobistych po tym, jak bezpodstawnie oskarżano go o pedofilię. Sąd nakazał "Gazecie wyborczej" oraz autorce artykułu opublikowanie przeprosin, usunięcie kwestionowanego artykułu oraz solidarną wpłatę 50 tys. złotych na cele społeczne.

fot. KEP/Flickr

Na początku sierpnia 2022 r. na łamach tygodnika „Newsweek” i portalu „Onet” pojawił się wywiad z byłym klerykiem Andrzejem Pogorzelskim, który oskarżył bp. Marka Mendyka o molestowanie go w dzieciństwie.

W odpowiedzi na oskarżenie bp Marek Mendyk wydał oświadczenie, w którym zdecydowanie zaprzeczył zarzutom i zapowiedział walkę o swoje dobre imię. Sprawą zajęła się prokuratura, która szybko zakończyła śledztwo nie widząc podstaw do podjęcia postępowania.

Biskup świdnicki zwrócił się także do metropolity wrocławskiego abp. Józefa Kupnego o zbadanie sprawy od strony prawa kanonicznego. O całej sytuacji poinformował także Nuncjaturę Apostolską w Polsce wyrażając gotowość do współpracy w celu wyjaśnienia całej sytuacji. Tu jednak również zakończono postępowanie z braku uzasadnionych i konkretnych dowodów.

Reklama

PRZECZYTAJ TEŻ>>> Bp Marek Mendyk oczyszczony z oskarżeń

Bp Mendyk wygrał dwa procesy

Zgodnie z zapowiedzią bp. Mendyk postanowił bronić swojego dobrego imienia także na forum sądowym, wytaczając procesy z powództwa cywilnego. Pierwszy z nich, przeciwko Ringier Axel Springer Polska, zakończył się wyrokiem, który zapadł 20 marca 2024 r. Sąd Okręgowy w Świdnicy zobowiązał stronę pozwaną do „zamieszczenia w terminie 7 dni od daty prawomocności wyroku na stronie internetowej www.newsweek.pl przeprosin”, usunięcia ze strony artykułu „Biskup oskarżony o molestowanie chce „wyjaśnienia sprawy”, wpłaty na rzecz Stowarzyszenia Charytatywno-Opiekuńczego im. bł. Teresy Gerhardinger przy Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Świebodzicach 50 tys. zł i pokrycia kosztów procesu. Wyrok uprawomocnił się w ubiegłym tygodniu.

Jak przyznał mec. Artur Wdowczyk, pełnomocnik bp. Mendyka w rozmowie z Telewizją Republika wyrok ten uprawomocnił się w ubiegłym tygodniu, ponieważ wydawca „Newsweeka” nie odwołał się.

Reklama

16 kwietnia 2024 r. został ogłoszony kolejny wyrok – w sprawie przeciwko „Gazecie Wyborczej” i dziennikarce Ewie Wilczyńskiej – zastępcy redaktora naczelnego wrocławskiego oddziału gazety. Tu również Sąd Okręgowy w Świdnicy przyznał rację biskupowi i nakazał dwóm pozwanym: wydawcy (Agory) oraz autorki artykułu – przeprosiny na stronie internetowej gazety, usunięcie z niej kwestionowanego artykułu oraz solidarną wpłatę 50 tys. złotych dla DPS-u dla Dzieci w Świebodzicach.

Rzecznik Prasowy Świdnickiej Kurii Biskupiej, KAI, Telewizja Republika, pa/Stacja7

Reklama
Reklama

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę