video-jav.net

“Historia Marii” – premiera poruszającego filmu

W czwartek, w warszawskim, legendarnym kinie ATLANTIC odbył się pokaz prasowy filmu „Historia Marii” w reżyserii Jean-Pierre Améris. To niezwykle poruszający film oparty na prawdziwej historii, która wydarzyła się w XIX w. we Francji

Polub nas na Facebooku!

Główna bohaterka filmu –  Marie Heurtin – jest głuchoniewidoma od urodzenia i nie potrafi komunikować się ze światem. Dziewczynka trafia do Larnay Institute –  placówki edukacyjnej, gdzie zakonnice opiekują się niesłyszącymi osobami. Tak rozpoczyna się niezwykła przyjaźń i wyjątkowa relacja Marie z Siostrą Małgorzatą, która od początku widzi w niej ogromny potencjał i zmienia dziewczynkę nie do poznania.

 

Historia Marii to oparty na faktach poruszający filmowy portret głuchej i niewidomej od urodzenia Marie Heurtin, żyjącej we Francji pod koniec XIX wieku. Jej przypadek stał się głośny dzięki francuskiemu profesorowi Louisowi Arnouldowi, który w 1910 roku opublikował obszerne stadium na jej temat, zatytułowane Ames en prison (przetłumaczone na angielski jako Imprisoned Souls/Uwięzione dusze). Książka bardzo szybko zyskała popularność, miała wiele wydań i przetłumaczono ją na kilka języków. Kolejną inspiracją reżysera była również Helen Keller, znacznie bardziej znana amerykańska odpowiedniczka Marie Heurtin, urodzona 5 lat później w Stanach Zjednoczonych, która utraciła wzrok i słuch w wieku 19 miesięcy. W wyniku terapii prowadzonej przez jej niewidomą nauczycielkę Anne Sullivan, Keller nauczyła się pisać, czytać i mówić, a potem została pisarką i społeczną aktywistką. Historia Marii porównywana jest przez krytyków do takich filmów, jak: Dzikie dziecko François Truffauta, Cudotwórczyni Arthura Penna, czy Camille Claudel, 1915 Bruno Dumonta. Na uwagę w zasługują tu dwie wybitne kreacje aktorskie. Rolę niepełnosprawnej Marie zagrała niesłysząca, debiutująca na ekranie Ariana Rivoire – młoda dziewczyna, spotkana przez reżysera w instytucie dla osób niedosłyszących, z którym współpracował on podczas zbierania materiałów do filmu. Rolę Siostry Małgorzaty zagrała z kolei Isabelle Carré, która wystąpiła w innym filmie reżysera Romantics Anonymous i nagrodzona została w 2003 roku nagrodą Césara dla Najlepszej Aktorki za rolę w filmie Beautiful Memories.

 

Podczas konferencji prasowej, po pokazie filmu, odbyła się dyskusja dotycząca nie tylko treści i wizualnej formy przekazu, ale również szeroko pojętego problemu niepełnosprawności wzroku i słuchu, a także dostępu osób niepełnosprawnych do dóbr kultury. Konferencję poprowadziła aktorka, Olga Bończyk, a prelegentami byli przedstawiciele Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym (Grzegorz Kozłowski), Fundacji Kultury Bez Barier (Anna Żółkowska), Niewidzialnej Wystawy (Małgorzata Szumowska), a także stypendysta Funduszu Natalii Partyki Kamil Rzetelski i wicemistrz Igrzysk paraolimpijskich w RIO – Wojciech Makowski.

 

13

Kadr z filmu

 

Jednym z zamiarów dystrybutora – KondratMedia Sp. Z o.o. i Against Gravity – jest uwrażliwienie społeczeństwa na różne formy niepełnosprawności.  – Wyszliśmy naprzeciw osobom, które zmagają się z problemami braku wzroku i słuchu. Film przygotowaliśmy również z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących – mówił podczas konferencji Michał Kondrat, dystrybutor filmu w Polsce.

 

Anna Żórawska z Fundacji Kultury Bez Barier mówiła o problemie dostępu do kultury dla osób niepełnosprawnych – w tym roku, w Polskich kinach, są jedynie dwa filmy dostępne dla głuchoniewidomych. Jednym z nich jest właśnie „Historia Marii”.

 

Wojciech Makowski, niewidomy srebrny medalista w wyścigu na 100 m stylem grzbietowym na paraolimpiadzie w Rio, komentował – Dzięki audiodeskrypcji, którą miałem na słuchawce w uchu, paradoksalnie bardzo dobrze mi się ten film oglądało. Moim marzeniem jest to, żeby móc pójść do kina na dowolnie wybrany przez siebie film.

 

Film „Historia Marii” wejdzie do kin w całej Polsce 21 października.

 

“Stabat Mater” 20 sierpnia w Krakowie

Misterium sceniczne "Stabat Mater" Krakowskiej Opery Kameralnej to oryginalne połączenie muzyki Antonio Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego z elementami gry aktorskiej, kompozycji ruchu scenicznego, oryginalnego kostiumu oraz scenografii. Będzie można je zobaczyć 20 sierpnia w Krakowie.

Polub nas na Facebooku!

Stabat Mater to średniowieczna sekwencja modlitewna z XIII wieku przypisywana Jacopowi da Todi lub św. Benedyktowi. Melodia wywodzi się z chorału gregoriańskiego. Od 1727 roku decyzją władz kościelnych sekwencja została oficjalnie włączona w liturgię. Stanowi ona kanwę wielu arcydzieł muzycznych

Misterium sceniczne STABAT MATER Krakowskiej Opery Kameralnej to oryginalne połączenie muzyki Antonio Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego z elementami gry aktorskiej, kompozycji ruchu scenicznego, oryginalnego kostiumu oraz scenografii. Widowisko zachwyca ekspresyjną i piękną w swej prostocie muzyką sakralną, przepełnioną liryką i emocjonalnością – charakterystycznymi dla neapolitańskiej szkoły operowej XVIII wieku.

 


Reżyseria: Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne: Michał Łukasz Niżyński
Kompozycja ruchu scenicznego: Jadwiga Leśniak-Jankowska
Kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka

Kontratenor: Łukasz Dulewicz
Sopran: Sylwia Olszyńska
Testes Passionis: Alicja Billewicz, Agnieszka Reiser

ORKIESTRA KRAKOWSKIEJ OPERY KAMERALNEJ

Skrzypce I: Karolina Bartczyszyn
Skrzypce II: Barbara Szpakiewicz
Altówka: Przemysław Dajcz
Wiolonczela: Ewa Wojsław – Bober
Kontrabas: Lesław Wydrzyński
Szpinet: Anna Huszczo

 

Sobota, 20 sierpnia 2016, godz. 20.00

Kościół Księży Misjonarzy na Stradomiu w Krakowie