video-jav.net

Wenezuela: rząd zakazał Caritas pomagania ludziom

Władze Wenezueli zabroniły Caritas rozdzielania pomocy żywnościowej wśród najbardziej potrzebujących, czyli wśród większości mieszkańców tego kraju.

Polub nas na Facebooku!

Poinformował o tym hiszpański kapłan ks. Santiago Martín, wyjaśniając, że Caritas była gotowa pospieszyć z natychmiastową pomocą ludności Wenezueli. Od kilku lat państwo to przeżywa głęboki kryzys gospodarczy, spowodowany nieudolnymi rządami obecnych lewicowych władz, pogłębiony jeszcze przez spadek cen ropy naftowej – głównego jego bogactwa.

 

Ks. Martín w wypowiedzi wideo dla hiszpańskiej telewizji religijnej Magnificat.tv powiedział, że w Wenezueli są kobiety ciężarne, które całymi miesiącami stoją w kolejkach, czekając, aż pojawią się pieluszki dla ich przyszłych dzieci, codziennie dochodzi do bójek w kolejkach o kupno kawałka kurczaka, są osoby całkowicie pozbawione światła, umierające w szpitalach z powodu zwykłego zakażenia, gdyż nie ma lekarstw itp. W tym kontekście Caritas zaproponowała gromadzenie żywności i bezpłatne jej rozdzielanie wśród najbardziej potrzebujących, a jednak rząd na to się nie zgodził.

 

„Czy może być ktoś tak nieczuły, że woli patrzeć, jak umiera jego własny naród?” – zapytał retorycznie kapłan i odpowiedział: „Tak, jest to rząd Wenezueli”. Zdaniem duchownego ta postawa władz świadczy o nienawiści do Kościoła, „tak silnej, że prowadzącej do szaleństwa, że ludzie umierają z głodu, zanim Kościół ich nakarmi czy w wyniku chorób, zanim Kościół zatroszczy się o nich”.

 

„Dzisiaj chcę prosić o modlitwy za Wenezuelę. Mamy tu do czynienia z całym krajem, którego władze wolą, aby ludzie umierali z głodu aniżeli żeby Kościół dał im kawałek chleba” – zakończył swą wypowiedź ks. Martín.

 

14 marca br. rząd w Caracas przedłużył na dalszych 60 dni gospodarczy stan nadzwyczajny, wprowadzony w styczniu przez prezydenta Nicolasa Maduro w celu stawienia czoła ciężkiemu kryzysowi ekonomicznemu i żywnościowemu. Wyraża się on w praktyce w powszechnych brakach w zaopatrzeniu w artykuły spożywcze i codziennego użytku, w gwałtownym wzroście cen tych wyrobów, które są jeszcze dostępne, a także np. w wielogodzinnych wyłączeniach prądu dla całych dzielnic a nawet miast.

 

Jednocześnie propaganda oficjalna usiłuje zbagatelizować i pomniejszyć obecne trudności, zakazując np. pisania i mówienia w środkach przekazu o kryzysie. Jednym z tego przejawów jest również wspomniany zakaz świadczenia pomocy przez Caritas, gdyż – zdaniem władz – oznaczałoby to w praktyce przyznanie się do istnienia kryzysu i do bankructwa rządowej polityki gospodarczej.


kg (KAI/ilsismografo) / Caracas

Kard. G. Müller o komunii św. dla rozwodników

Prefekt Kongregacji Nauki Wiary kard. Gerhard Müller przestrzegł przed takimi interpretacjami adhortacji "Amoris laetitia", które zaprzeczają nauczaniu Kościoła.

Polub nas na Facebooku!

Podczas prezentacji w Madrycie swej książki „Informe sobre la esperanza” (Raport o nadziei) podkreślił, że „nie można żyć w stanie łaski, a zarazem w stanie grzechu”. Dodał, że “Kościół nie może zmieniać prawa Bożego, w tym nauki o nierozerwalności małżeństwa”. “Nie można mówić Jezusowi «tak» w Eucharystii i «nie» w małżeństwie. Jest to obiektywna sprzeczność” – powiedział niemiecki kardynał kurialny.

 

Wyjaśnił, że każdy, kto znajduje się w stanie grzechu śmiertelnego, musi najpierw przystąpić do sakramentu spowiedzi i tego nie może zmienić ani papież, ani sobór powszechny. Mówca zaznaczył, że Franciszkowi chodzi o coś innego: aby Kościół zastanowił się, jak włączyć osoby, które wiedzą, że żyją w sytuacji nieuregulowanej, lecz chcą zbliżyć się do Kościoła. Jeśli natomiast osoby rozwiedzione, żyjące w nowych związkach, chcą przystąpić do komunii, muszą albo rozstać się z nieprawowitym małżonkiem, albo zachować czystość, bo – jak zaznaczył kard. Müller – nie można usprawiedliwiać sytuacji, która jest sprzeczna z prawem Bożym.

 

Jednocześnie prefekt Kongregacji Nauki Wiary zapewnił o swym oddaniu papieżowi i podkreślił, że ceni jego styl osobisty i duszpasterski. Przestrzegł jednak przed złym odczytywaniem jego nauczania i przeciwstawianiem go poprzednim papieżom.

 

Temat ten kard. Müller podjął również podczas spotkania z seminarzystami w Oviedo w Hiszpanii 30 kwietnia. Podkreślił tam, że w “Amoris laetitia” papież nie stwierdza, że rozwodnicy żyjący w nowym związku mogą przystępować do komunii. Gdyby Franciszek chciał zmienić tak ważną i głęboko zakorzenioną dyscyplinę, powiedziałby to jasno i podałby tego powody – podkreślił prefekt. Wyjaśnił, że przypis n. 351, w którym jest mowa o „pomocy sakramentów”, odnosi się ogólnie do obiektywnych sytuacji grzechu, a nie do tego konkretnego przypadku rozwiedzionych, którzy wstąpili w nowe związki.

 

“To, czego nauczali św. Jan Paweł II w «Familiaris consortio» i Benedykt XVI w «Sacramentum caritatis», jest nadal niezmiennie ważne” – zapewnił kard. Müller. Według mediów niemieckich, które przytoczyły fragmenty jego wykładu, purpurat stanowczo zaprzeczył, jakoby adhortacja Franciszka zezwalała rozwodnikom żyjącym z nowymi partnerami, przynajmniej w niektórych przypadkach, na przyjmowane Eucharystii bez konieczności zmian ich sposobu życia.

 

Kardynał zaznaczył, że sytuacja osób rozwiedzionych żyjących w nowych związkach pociąga za sobą “szczególne skutki”, co odróżnia ją od innych. Zwrócił uwagę, że osoby te żyją w sprzeczności z sakramentem małżeństwa i tym samym w sprzeczności z dyscypliną sakramentów. Nikt nie może naprawdę przyjąć sakramentu Eucharystii, bez jednoczesnego starania się o to, aby żyć w zgodzie z innymi sakramentami – przypomniał kard. Müller.

 

Podkreślił, że każdy, kto zrywa węzeł małżeński, sprzeciwia się widocznemu znakowi sakramentu małżeństwa. “To, co dotyczy istnienia cielesnego, staje się «antyznakiem» nierozerwalności małżeństwa, nawet jeśli dana osoba nie ponosi subiektywnej winy. Właśnie dlatego, że jej życie cielesne jest sprzeczne ze znakiem nierozerwalności, przeciwstawia się ona najwyższemu znakowi eucharystycznemu, w którym objawia się wcielona miłość Jezusa, przyjmowana w postaci komunii” – wytłumaczył kardynał prefekt. Zaznaczył, że “gdyby Kościół zezwolił osobom rozwiedzionym żyjącym w nowych związkach na przyjmowanie komunii, dopuściłby się tego, co św. Tomasz z Akwinu nazywa «fałszowaniem znaków sakramentalnych»”.

 

Wykład kardynała ukazał się 2 maja w większości hiszpańskich mediów, które jednocześnie zamieściły jego krytykę ze strony arcybiskupa Madrytu Carlosa Osoro Sierry.


tom (KAI/RV/KNA) / Madryt