P2P – młodzież odpowiada na papieskie orędzie na ŚDM 2014

Do wspólnej modlitwy w intencji współczesnych ubogich zachęcają młodzi przygotowujący się do Światowego Dnia Młodzieży w Krakowie w 2016 r

Proponują codzienne odmawiane Koronki do Bożego Miłosierdzia a w niedziele Wielkiego Postu spotkania w swoich środowiskach, wspólnotach i rodzinach. Wielkopostną akcję modlitewną nazwali P2P czyli People to People, Prayer to Prayer (ludzie dla ludzi, modlitwa za modlitwę).

„Modlitwa chrześcijańska jest czasem, w którym uczymy się być ubodzy w duchu. Dopiero podczas niej widzimy, jak niewiele tak naprawdę zależy od nas i naszej kreatywności – przekonują organizatorzy wielkopostnej akcji modlitewnej P2P. Wybierając tak ubogi sposób komunikowania się z Bogiem, jak Koronka do Miłosierdzia Bożego, chcemy najpierw sobie pokazać, że najważniejszym działającym jest Bóg” – dodają.

P2P, czyli People to People, Prayer to Prayer (ludzie dla ludzi, modlitwa za modlitwę) to kontynuacja adwentowej inicjatywy krakowskiej młodzieży przygotowującej się do Światowych Dni Młodych w 2016 r. W Wielkim Poście modlitwę różańcową zamienili na Koronkę do Bożego Miłosierdzia.

„Zachęcamy do codziennej modlitwy Koronką do Bożego Miłosierdzia. Możemy wymieniać się osobistymi intencjami, ale szczególnie zależy nam na modlitwie w intencjach odczytanych przez nas z orędzia Ojca Świętego Franciszka na Światowy Dzień Młodzieży 2014” – apelują młodzi.

Papieskie rozważania dotyczą hasła tegorocznego święta młodych, czyli: „Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie”. W sześć kolejnych niedziel Wielkiego Postu młodzież zachęca do modlitwy za bezrobotnych, za emigrantów i ich rodziny, za uzależnionych, za samotnych i tych, którzy nie czują się kochani, za zrozpaczonych i tych, którzy nie mają nadziei na przyszłość, za młodych, o ducha ubóstwa, by mieli odwagę prawdziwego szczęścia.

„Odpowiadając na wezwanie do solidarności z ubogimi, pragniemy w każdą niedzielę Wielkiego Postu spotykać się w Godzinie Miłosierdzia w swoich wspólnotach i rodzinach, by modlić się za współczesnych ubogich” – mówią organizatorzy P2P. Mają nadzieję, że do inicjatywy przyłączą się młodzi z kraju i zagranicy, którzy podejmą wezwanie i będą się modlić w swoich środowiskach.


Szczegóły dotyczące akcji można znaleźć na stronie internetowej www.krakow2016.com i facebookowym profilu ŚDM 2016

pra / Kraków

Katolicka Agencja Informacyjna ISSN 1426-1413; Data wydania: 05 marca 2014 Wydawca: KAI; Red. naczelny: Marcin Przeciszewski


Jeśli podobają Ci się nasze artykuły, możesz nas wesprzeć:

Wesprzyj nas

“Ścięcie Śmierci” w trakcie “Jedlińskich Zapustów”

Dziś, w ostatni wtorek karnawału, odbyły się tradycyjne "Jedlińskie Zapusty" połączone ze "Ścięciem Śmierci". Ten wywodzący się XVI stulecia obrzęd ludowy jest jedynym tego typu w Polsce a nawet Europie. Jako pierwszy opisał go ks. Jan Kloczkowski, ówczesny proboszcz podradomskiej parafii Jedlińsk. Dzięki niemu wiadomo dziś jak zwyczaj ten wyglądał 150 lat temu.

Badacze twierdzą, że na obrzęd "Ścięcia Śmierci" duży wpływ miała szkoła ariańska istniejąca w Jedlińsku w latach 1560-1630 oraz szkoła wyższa funkcjonująca w latach 1630-1655. W ówczesnych czasach w Jedlińsku przebywało bowiem wielu kleryków, historyków i żaków. Widowisko mogło wziąć swój początek od igrzyska żakowskiego, tj. ścięcia kukły symbolizującej śmierć.

Obyczaj "Ścięcia Śmierci" jest kultywowane w Jedlińsku na pamiątkę "prawa miecza", które Jedlińsk otrzymał przy lokacji miasta w 1530 roku. "Widowisko zachowało swoją pierwotną formę, poprzez co stanowi ważny element dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Należy zaznaczyć, że wszystkie role, nawet kobiece, w widowisku są odtwarzane przez mężczyzn – powiedziała KAI Agnieszka Gryzek z Gminnego Centrum Kultury i Kultury Fizycznej w Jedlińsku.

Co roku w ostatni wtorek karnawału, od godzin południowych na ulicach Jedlińska pojawia się wiele barwnych postaci. Są to na przykład: diabły, baby, cyganki, rybacy, krakowianki i wiele innych. Swawole przebierańców stanowią tylko wstęp do właściwej części wydarzenia jakim jest "Ścięcie Śmierci". Jest to sąd nad Śmiercią, która krzywdzi ludzi. Po wielu oskarżających wystąpieniach poszczególnych świadków zapada wyrok, który jest skazujący. Pojawia się kat, który pozbawia Śmierć życia.

Legenda głosi, że dawno temu w zapustny wtorek ludność miasteczka została poruszona wiadomością przyniesioną przez kościelnego Kantego. Twierdził on, jakoby śmierć się upiła i zgubiła kosę na okolicznych łąkach, jest więc niegroźna. Mieszkańcy Jedlińska ruszyli, by pojmać śmierć. Doprowadzili ją przed sąd, który wydał wyrok – śmierć będzie ścięta. Po jej pogrzebie odbyła się zabawa.


rm / Radom


Jeśli podobają Ci się nasze artykuły, możesz nas wesprzeć:

Wesprzyj nas