W Hiszpanii zmarł najstarszy biskup świata

W Hiszpanii zmarł we wtorek najstarszy katolicki biskup świata, 104-letni Damián Iguacén Borau. Duchowny był emerytowanym ordynariuszem diecezji San Cristóbal de La Laguna na Teneryfie, na Wyspach Kanaryjskich.

Polub nas na Facebooku!

Jak poinformowała w komunikacie Konferencja Episkopatu Hiszpanii, ostatnie lata swojego życia sędziwy hierarcha spędził w prowadzonym przez diecezję Huesca, na północnym wschodzie kraju, domu spokojnej starości.. Z informacji przekazanych przez tę hiszpańską diecezję wynika, że do wtorkowego wieczora powinny zapaść decyzje co do daty pochówku bp. Iguacéna Borau Ceremonia pogrzebu duchownego będzie uwzględniać wszystkie restrykcje epidemiczne obowiązujące na terenie wspólnoty autonomicznej Aragonii, gdzie pochowany zostanie hiszpański biskup.

 

ZOBACZ TEŻ: Trzech księży diecezji opolskiej zmarło tego samego dnia. Mieli COVID-19

 

Urodzony w 1916 r. w miejscowości Fuencalderas, w prowincji Saragossa, Damián Iguacén Borau święcenia kapłańskie przyjął w 1941 r. W 1970 r. papież Paweł VI mianował go ordynariuszem diecezji Barbastro-Monzón. Cztery lata później został przeniesiony do diecezji Teruel i Albarracín, a od 1984 r. pełnił siedmioletnią posługę w kanaryjskiej diecezji San Cristóbal de La Laguna. W czerwcu 1991 r. ze względu na wiek złożył na ręce papieża Jana Pawła II rezygnację z zajmowanej funkcji.

Po śmierci hiszpańskiego hierarchy najstarszym katolickim biskupem świata jest 101-letni bp Phocas Nikwigize, emerytowany ordynariusz diecezji Ruhengeri w Rwandzie.

Reklama

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


Reklama

Reklama

Czy paryska katedra Notre Dame będzie miała nowoczesne witraże?

Polemikę we Francji wzbudziła propozycja abp. Michela Aupetita, by w ramach odbudowy katedry Notre-Dame w Paryżu stare witraże zastąpić bardziej nowoczesnymi. Arcybiskup stolicy Francji powołał grupę ekspertów, której zadaniem jest urządzenie wnętrza świątyni.

Polub nas na Facebooku!

Obok witraży, w grę wchodzi również zmiana oświetlenia i umeblowania katedry. Hierarcha myśli też o zastąpieniu drewnianych krzeseł wyściełanych ławkami dla wiernych, które mają być wyposażone w punkty świetlne. Rozważane jest także wytyczenie trasy poświęconej koronie cierniowej Chrystusa – największej relikwii przechowywanej w katedrze.

Nie zapadły jeszcze żadne decyzje w tej sprawie. Tym bardziej, że prace na odbudową świątyni po pożarze dachu z kwietnia 2019 roku postępują powoli – najpierw opóźniło je skażenie terenu ołowiem, a następnie pandemia koronawirusa. Nie wiadomo więc, czy podawany początkowo przez prezydenta Emmanuela Macrona termin zakończenia prac w roku 2024 zostanie dotrzymany.

Eksperci powołani przez abp. Aupetita mają również wypracować sposób poprawiający płynność przepływu turystów odwiedzających świątynię. Przed pożarem przybywało ich tam 12 mln rocznie, co w sezonie letnim powodowało długie kolejki do wejścia a także chaotyczne przemieszczanie się w jej wnętrzu.

 

ZOBACZ TEŻ: Rok od pożaru Notre Dame. “Francja przypomniała sobie, że jest chrześcijanką”

 

Jeden z ekspertów, ks. Gilles Drouin wyjaśnia, że priorytetem jest udostępnienie katedry dla wszystkich, a jednocześnie zachowanie jej tożsamości jako miejsca modlitwy. Chodzi o uniknięcie syndromu katedry św. Marka w Wenecji, gdzie katolicy sprawują liturgię w przestrzeni chronionej. W Notre-Dame Msze powinny móc się odbywać pośród odwiedzających, dla nich i z nimi – podkreśla dyrektor Wyższego Instytutu Liturgii w Instytucie Katolickim w Paryżu.

Projektanci urządzenia wnętrza paryskiej katedry chcą więc lepiej ukazać równowagę między zwiedzaniem zabytku kultury i działalnością religijną. W tym celu jedną z propozycji jest zastąpienie starych witraży z bocznych kaplic nowymi, które zamiast motywów geometrycznych przedstawiałyby treści liturgiczne. Nietknięta natomiast pozostałaby wielka rozeta w głównej nawie, pochodząca z XII wieku, która przetrwała pożar.

Większość szkieł witrażowych w katedrze została już zmieniona w XIX wieku, w czasie restauracji katedry, dokonanej przez architekta Eugène’a Viollet-Le-Duca. W połowie XX wieku uzupełniono też katedralne witraże dziełami Jacques’a Le Chevalliera. Podobnie zrobiono w innych średniowiecznych świątyniach, m.in. w katedrze w Reims, dla której nowe witraże zaprojektował m.in. Marc Chagall.

Ostateczna decyzja w sprawie urządzenia paryskiej katedry należy do państwa, które od 1905 roku jest jej właścicielem. Władze zrezygnowały już, po protestach, z postulowanej w 2018 roku przez prezydenta Macrona nowoczesnej iglicy na dachu świątyni, mającej zastąpić dotychczasową z XIX wieku.

 

PRZECZYTAJ: Pożar katedry Notre Dame przebudził wiarę

 

ah, KAI/Stacja 7

Reklama

Szukasz wartościowych treści?

Zapisz się na cotygodniowy newsletter Stacji7


Reklama

Reklama

Copy link
Powered by Social Snap