Nasze projekty

Kampania reklamująca eutanazję w Holandii

Holenderskie Stowarzyszenie na rzecz Wolnej Eutanazji przeprowadziło w czasie epidemii koronawirusa kampanię reklamującą „dobrą śmierć”. W porze największej oglądalności ogólnokrajowa telewizja emitowała spoty promujące eutanazję. Trafiły one również do mediów prywatnych i na portale społecznościowe.

Sprawę opisała w największym włoskim dzienniku katolickim „Avvenire” Cristina Giongo. W telewizji i internecie pojawiły się trzy reklamy. W pierwszej z nich elegancka kobieta zaprasza widzów, by zwrócili się do stowarzyszenia, „jeśli szukają kogoś, kto może wesprzeć i zaspokoić ich pragnienie śmierci”. W kolejnym spocie inna kobieta pokazana jest obok krzesła reżysera, dając do zrozumienia, że każdy z nas „musi być reżyserem swojego życia”. Są też bardziej bezwzględne narracyjnie filmy. W jednym z nich starsza kobieta wchodzi do sklepu z materacami, kładzie się na jednym z nich i prosi ekspedientkę, by przytrzymała poduszkę na jej twarzy. „Ale w ten sposób panią uduszę” – mówi sprzedawczyni, na co bohaterka filmu odpowiada „Właśnie o to mi chodzi”. Ekspedientka wyprasza kobietę ze sklepu, a w tle słychać głos „Nie martw się, jesteśmy my!”

Kampanię promującą eutanazję przygotowało liczące 172 tys. członków Stowarzyszenie na rzecz Wolnej Eutanazji (NNVE). Na swoim fanpage’u napisali „Dziś rozpoczyna się nasza nowa kampania Pytania o koniec życia. Stajemy przed nimi szczególnie teraz, gdy pojawia się wiele pytań dotyczących godnej śmierci z powodu konsekwencji Covid-19. Chcemy, by każdy wiedział, że z pytaniami i wątpliwościami o swój własny koniec życia lub koniec życia bliskich, może zwrócić się do NVVE”.

W holenderskim parlamencie złożono w ostatnim czasie projekt zmiany w prawie, która dałaby możliwość korzystania z eutanazji dla każdego, kto skończył 75 lat bez względu na stan zdrowia. Jak twierdzą pomysłodawcy tej regulacji w tym wieku życie można już uznać za spełnione. Wcześniej Holendrzy powiedzieli już „tak” eutanazji osób z demencją. Zorganizowana przez NNVE kampania to kolejny krok do liberalizacji eutanazji. Hasłem kampanii są słowa nawiązujące do zakończenia lockdownu: „Nowa normalność to możliwość powrotu do powszechnej dyskusji o końcu”.

Reklama

Pod filmikami NNVE na Facebooku pojawiają się pozytywne komentarze. „Przychodzimy na świat, czy nam się to podoba czy nie. To Twoje życie, przynajmniej możesz zdecydować, kiedy masz już dość. Z jakiegokolwiek powodu”. „Dobrze radzenie sobie z końcem własnego życia może być początkiem nowego życia dla kogoś innego”.

Jak przestrzegają obrońcy życia w Holandii, kampania jest dla zwolenników eutanazji testem sprawdzającym, jak daleko mogą się jeszcze posunąć. Akcji reklamowej nie potępił natomiast w żaden sposób holenderski Kościół, który od długiego czasu zupełnie nie wypowiada się w kwestii ochrony życia.

 

Reklama

 

 

 

Reklama

 

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Reklama

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę