Nasze projekty

Co mówią o Kościele? (Raport z badania internetu)

Kościół budzi duże emocje wśród internautów. Co o nim mówią? Gdzie najczęściej podejmują dyskusję? Przeczytaj raport z badania opinii przeprowadzonego dla Stacji 7 przez spółkę Brand24.

Reklama

Najwięcej wpisów o Kościele Katolickim

W internecie na temat kościołów codziennie ukazuje się ok. 3000 polskojęzycznych wpisów – po dokładnej selekcji i oddzieleniu wpisów dotyczących kościoła jako budynku, a także kościołów niekatolickich, udało się dotrzeć do wpisów skupionych wokół Kościoła Katolickiego.

Buzz (czyli ilość publikacji) na temat KK znacząco przekroczył zainteresowanie internautów względem innych kościołów (przede wszystkim Kościoła prawosławnego, odłamów kościołów protestanckich, ale także tzw. Kościoła Latającego Potwora Spaghetti) – uśredniając, dziennie jest to ruch na poziomie przynajmniej kilkuset wpisów.

Reklama

– Wysoki „buzz” na temat Kościoła może świadczyć o tym, że chociaż religia jest tematem dość kontrowersyjnym i – pomimo założeń – budzącym nie zawsze pozytywne emocje, to dla wielu jest to o tyle ważny element życia codziennego, że nie powinien być pomijany w dyskusjach, również tych online. Ponieważ są internauci zainteresowani tematem Kościoła, dobrze jest promować i wskazywać miejsca, w których możliwe jest przedstawienie stanowisk zarówno zwolenników, jak i przeciwników – tłumaczy Beata Łukasiewicz, New Business and Analytics Manager w Brand24, która przeprowadziła to badanie.

twitter-423858_1280

 

W życiu młodzieży jest miejsce na religię

Wiele postów, których nie uwzględniono w analizie, zawierało komunikat dotyczący tego, że internauta był lub właśnie wybiera się do kościoła – zazwyczaj takie posty publikowały nastolatki za pośrednictwem Twittera, jednak nie była to jedyna grupa aktywna w temacie. Internauci często informowali innych na temat tego, kiedy wybierają się na Mszę świętą, jak również zachęcali do tego innych. Warto jednak zwrócić uwagę na nastawienie emocjonalne nastolatków – wyraźnie zauważalne były dwie grupy, jedna z nich była wrogo nastawiona do Kościoła (chodzić do kościoła kazali im rodzice, więc uważają to za rodzaj kary i skarżą się na to w rozmowach ze swoimi internetowymi znajomymi), inne zaś namawiały innych do czynnego uczestnictwa w Mszach Świętych i regularnej modlitwy.

Reklama

Postawa nastolatków to chyba najlepszy dowód na to, że wbrew powszechnej opinii, nie tylko starsi ludzie interesują się kwestiami religijnymi. Świadczy to o tym, że Wspólnota pomimo konserwatywnych poglądów i zasad, jest tworzona przez młodych ludzi i nie jest skazana na kryzys. Nastolatki jako jedna z najliczniejszych grup w Internecie dają wyraz tego, co jest dla nich ważne i wokół czego kręci się ich życie – z punktu widzenia Kościoła jest to istotne, że oprócz szkoły, przyjaźni, kosmetyków i ukochanych muzyków, w dyskursie znajduje się również miejsce na religię – analizuje Łukasiewicz.

Kościół sprawia problemy. Nawet językowe…

Analiza wpisów wskazuje na to, że nawet samo słowa Kościół może być dla wielu przyczyną konsternacji. Ogólną tendencją jest fakt, że ludzie nie wiedzą, kiedy powinni napisać kościół, a kiedy Kościół. Oprócz przypadków, gdzie pojawiały się posty, w których celowo pisano Kościół małą literą (jako wynik ignorancji), w wielu przypadkach zapis był formą niewiedzy, a niektórzy prosili nawet o wytłumaczenie różnic pomiędzy pojęciami.

liver-sausage-556489_1280

Reklama

Problematyczne były także kwestie dotyczące zasad obowiązujących w Kościele Katolickim – internauci często na własną rękę dokonywali interpretacji, poddając rozważaniom, m.in. takie kwestie, jak: konieczność chodzenia do kościoła w niedzielę, seks przed ślubem oraz jedzenie mięsa w dni postne. Było to zauważalne nie tylko w przypadku młodych użytkowników, ale również dorosłych wiernych. To konkretna wskazówka dla duszpasterzy, że potrzeba katechizowania wiernych nie wygasa.

Na Facebooku odważniej dyskutujemy

Powyższe informacje pochodzą z badania dotyczącego wpisów z okresu 1.05.2014-30.04.2015. Natomiast szczegółowej analize jakościowej poddano wpisy z kwietnia 2015 roku. 

– Okresem, który szczególnie nas zainteresował był kwiecień 2015 – miesiąc z wielu powodów był ważny dla katolików, ponieważ odbyło się w nim wiele uroczystości oraz ważnych z punktu widzenia chrześcijaństwa wydarzeń (przede wszystkim najważniejsze święto w roku liturgicznym czyli Zmartwychwstanie Jezusa, ale również rocznica śmierci Jana Pawła II, urodziny i rocznica rozpoczęcia pontyfikatu przez Benedykta XVI, publikacja informacji na temat spadku powołań oraz raport CBOS na temat relacji między Kościołem i państwem, a także pojawiły się kolejne etapy dyskusji na temat in vitro oraz kampanii prezydenckiej w Polsce) – tłumaczy Łukasiewicz.

Większość dyskusji pojawiła się za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz portali informacyjnych – domeny katolickie stanowiły niewielki odsetek wykorzystanych źródeł.

–  Charakterystyczną tendencją, wyraźnie zaznaczoną w publikacjach jest fakt, że internauci znacznie chętniej przyznają się do swojej wiary oraz do popierania Kościoła Katolickiego za pośrednictwem Facebooka (gdzie czytani są przede wszystkim przez grono swoich znajomych) niż za pomocą stron z innych kategorii, gdzie głos zabrać mogą wszyscy użytkownicy Internetu. Pewnie wynika to z obawy przed atakami ze strony przeciwników Kościoła – ocenia analityk Brand24.

social-network-76532_640

Blogi katolickie nieliczne, ale temat Kościoła popularny

Facebook służył przede wszystkim do udostępniania z innych stron treści związanych z Kościołem – oprócz kwestii in vitro, często pojawiały się informacje na temat zmiany diety przez papieża Franciszka, jak również kwestie dotyczące finansowania Kościoła przez obywateli.

Z kolei Twitter był medium, za pośrednictwem którego najczęściej dyskutowano na tematy dotyczące związku Kościoła i państwa, a także wpływu, jaki Kościół ma na obowiązujące prawo (najczęściej związane to było z dyskusjami na temat zbliżających się wyborów, jak również dyskusjami dotyczącymi regulacji prawnych związanych z aborcją oraz in vitro).

Kategoria newsy, czyli portale informacyjne to źródło komentarzy na wszystkie tematy, szczególnie te nawiązujące do in vitro, spadku powołań i wyborów prezydenckich w Polsce – te wypowiedzi najczęściej były utrzymane w negatywnym tonie, a także podkreślano, że Kościół za bardzo stara się zdobyć władzę w kraju.

Za pośrednitwem for internetowych toczone były przede wszystkim rozmowy na tematy dotyczące Kościoła w życiu codziennym oraz obyczajowości – oprócz in vitro oraz wyborów pojawiały się wpisy dotyczące, np. tatuaży oraz seksu przedmałżeńskiego.

Blogi to miejsca, za pośrednictwem których sporo się mówi na temat katolicyzmu – chociaż blogi dotyczące religii bezpośrednio (zarówno te pisane przez osoby świeckie, jak i duchowne), stanowią niewielki odsetek całości zbioru, to tematy związane z Kościołem pojawiały się bardzo często.

Fot.Ctruongngoc/Flickr.com

Sentyment do JPII, pozytywnie o Franciszku

Podczas analizy wyróżniono kilka podstawowych tematów, które poruszano w wypowiedziach:

– zasady funkcjonowania Kościoła Katolickiego (z czego 18,2% to wpisydotyczące kryzysu we Wspólnocie, 9,9% dotyczyło in vitro, a 2,3% roli kobiet),

– ataki na Kościół lub strukturę wspólnoty (23,8% to wpisy na temat papieża Franciszka, 20,1% na temat Jana Pawła II, zaś 14,5% to wpisy dotyczące aktów pedofilii dokonywanych przez księży),

– relacje Kościoła z państwem (z czego 34,8% to wpisy dotyczące wykorzystywania państwa i obywateli przez kler) oraz ważne daty związane z rokiem liturgicznym.

Z badań wynika, że Polacy darzą ogromnym sentymentem Jana Pawła II, choć po jego śmierci trochę odważniej i krytyczniej spoglądają na jego decyzje i oceniają, że nie wszystkie były dobre. Papież Franciszek z kolei po raz kolejny został pozytywnie oceniony za swoją działalność, przede wszystkim przez osoby niespożywające mięsa, jak również organizacje proekologiczne. To efekt publikacji na temat domniemanego weganizmu papieża, przez co pozytywnie na jego temat po raz kolejny wypowiadali się nawet osoby utożsamiane z antykościelnymi poglądami – kończy Łukasiewicz.

Reklama

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Najciekawsze artykuły

co tydzień w Twojej skrzynce mailowej

Raz w tygodniu otrzymasz przegląd najważniejszych artykułów ze Stacji7

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę