Nasze projekty

Apokalipsa w obrazach

Tajemnicza księga, która w sposób niezwykły pobudza ludzką wyobraźnię. Jak artyści wyobrażali sobie sceny z Apokalipsy?

Reklama

Jak artyści wyobrażali sobie moment wizji św. Jana? Zapatrzony w niebo widz, a potem również uczestnik wydarzeń:

Trzy obrazy z XV wieku przedstawiające św. Jana na wyspie Patmos: Hans Memling, Hieronim Bosch. Ostatnie pochodzi z warsztatu braci Limburg, z „Niezwykle Bogatych Godzinek księcia de Berrego”.

 

Zaś tak Tycjan wyobrażał sobie Jana na wyspie, XVI w., obok Tobias Verhaecht z następnego wieku.

 

Reklama

El Greco w niezwykle ekspresyjnym, niejako „wietrznym” przedstawieniu otwarcia piątej pieczęci:

Najbardziej chyba znanym cyklem opowiadającym o Apokalipsie są drzeworyty Albrechta Dürera z końca XV w. Niezwykle bogate, „rozgadane”, próbujące w sposób niejednokrotnie wręcz poetycki przedstawić przedziwne sceny, które odczytujemy z kart księgi. Oto dwa z nich:

Reklama

 

Jeźdźcy Apokalipsy, Jan spożywa książkę.

Wszelkie maszkary otwierały artystom szerokie pole do interpretacji. Wyobrażenia plastyczne Bestii z morza z przełomu pierwszego i drugiego tysiąclecia:

Fot. Gribeco/Wikimedia Commons

Reklama

Częstym tematem obrazów o tematyce apokaliptycznej jest Niewiasta walcząca ze smokiem:

XVI w.: Ilustracja z książki Vestigatio Luisa del Alcázar, Willem de Pannemaker.
Przedstawienie z roku ok. 1000 oraz fresk Giusto de Menabuoi z XIV w.

Wielki Czerwony Smok i niewiasta obleczona w słońce:

Akwarele Williama Blake’a z pocz. XIX w.
Praca Matthiasa Gerunga z XV w. zawiera kilka osobnych motywów i ciekawe wyobrażenia scen z księgi.
Wyobrażenie wg Rubensa (XVII w.), oraz Herrady z Landsbergu, wiek XII.

W ten sposób przechodzimy do znajomo wyglądających przedstawień:

Mistrz życia Marii, koloński malarz z XV w. oraz przedstawienie z kościoła parafialnego w Przydonicy z podobnego okresu.

 

Obleczona w światłość Matka Boska z Guadalupe.

Ciekawostką jest, że twórczość Salvadora Dalego uważana jest za świetną interpretację czasu postrzeganego w sposób apokaliptyczny:

Salvador Dali, Trwałość Pamięci, 1931 r.

Interesującym przedstawieniem motywu zaczerpniętego z apokalipsy jest poetycka wizja koni zawarta w wierszu Wiesława Dymnego, który stał się tekstem piosenki wykonywanej m. in. przez Jacka Wójcickiego:

Reklama

Dołącz do naszych darczyńców. Wesprzyj nas!

Najciekawsze artykuły

co tydzień w Twojej skrzynce mailowej

Raz w tygodniu otrzymasz przegląd najważniejszych artykułów ze Stacji7

SKLEP DOBROCI

Reklama

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
WIARA I MODLITWA
Wspieraj nas - złóż darowiznę